Veranderen

Organisaties die vinden dat ze moeten veranderen voelen die urgentie vaak als zij op een gegeven moment met hun manier van denken of werken niet (meer) de gewenste resultaten behalen. Meestal gebeurt dat als de wereld om hen heen verandert en daardoor ook andere dingen verlangt of dat dezelfde dingen nu op een andere manier tot stand moeten komen.

Dat betekent niet dat je het tot dan toe niet goed hebt gedaan, het betekent dat je je denken en werken moet aanpassen aan de nieuwe omstandigheden om blijvend dezelfde mooie resultaten te behalen. Veranderen is dus veel meer Aanpassen. ‘Veranderen’ heeft voor veel mensen ook de connotatie dat het niet goed is en dat het compleet anders moet. ‘Aanpassen’ heeft veel meer de focus op verbetering. Het goede wordt behouden en we innoveren op onderdelen om aan de veranderde vraag te kunnen voldoen.

veranderen

Ik vergelijk het soms met de gemiddelde reclame voor wasmiddelen: “Nieuwe formule….verwijdert echt alle vlekken…”. Betekent dat dan dat het oudere pak wasmiddel in mijn kast eigenlijk mijn kleren niet goed schoon krijgt? Was het eerst slecht en is het nu goed? Natuurlijk niet, zal het antwoord zijn. Het oude was ook goed, maar het nieuwe krijgt de vlekken makkelijker schoon of krijgt meer verschillende vlekken schoon. Het is niet (compleet) veranderd, het is aangepast..

Het is in mijn optiek belangrijk om je te beseffen als management dat verandering – net als voetbal -emotie is. Verandering roept een breed scala aan emoties op en iedereen gaat daar anders mee om. De verandercurve van Fischer geeft daar mooi inzicht in. Het is de kunst om in te zoomen op wat er onderliggend speelt. Iedereen doorloopt op zijn of haar manier de verschillende emoties/fases. Dat vergt soms tijd. Zorg er in ieder geval voor dat jouw eigen curve niet de meetlat wordt.